Δευτέρα, 29 Οκτωβρίου 2012

Της μικρής πατρίδας


 Το κείμενο που ακολουθεί δημοσιεύθηκε στην τοπική εφημερίδα "Θεσπρωτών Διαβούλευση" με τίτλο "Όχι κ. Κάτση" και αναφέρεται στις μαθητικές καταλήψεις. Έχει κάποιο ευρύτερο ενδιαφέρον. 

Εξηγούμαι προκαταβολικά. Ο σκληρός προσωπικός τόνος του κειμένου που ακολουθεί έχει ως αιτιολογία τις ιδιότητες του ατόμου προς το οποίο απευθύνεται. Στις σελίδες της μαχητικής εφημερίδας «Θεσπρωτών Διαβούλευση»  δημοσιεύτηκε σε περίοπτη θέση «Δήλωση του πολιτευτή του ΣΥΡΙΖΑ στη Θεσπρωτία Μάριου Κάτση για τις μαθητικές καταλήψεις». Παράλληλα ο πολιτευτής του ΣΥΡΙΖΑ είναι και καθηγητής μέσης εκπαίδευσης, όπως προκύπτει από την ανάγνωση του σχετικού κειμένου της εφημερίδας.

Δεν έχω καμιά αμφιβολία. Η Δήλωση είναι εξόχως αποκαλυπτική μιας άρρωστης νοοτροπίας που καλλιεργήθηκε στην ελληνική κοινωνία χρόνια τώρα και προφανώς αποτελεί μια από τις αιτίες που οδήγησαν την Ελλάδα στη σημερινή της δεινή θέση. Για το λόγο αυτό τέτοιες Δηλώσεις δεν μπορούν πλέον να μένουν ασχολίαστες, δεν μπορούν να μένουν στο απυρόβλητο, ιδίως όταν προέρχονται από έναν καθηγητή και ταυτόχρονα πολιτευτή  του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Δήλωσε ο κ. Κάτσης: «η κατάληψη ως μέσο πάλης είναι σημαντικό, αλλά όχι πρώτο στα όπλα των αιτημάτων». Όχι κύριε Κάτση. Η κατάληψη ΔΕΝ είναι μέσο πάλης. Κάποιες κουβέντες στην πτωχευμένη Ελλάδα πρέπει επιτέλους να λέγονται σταράτα, χωρίς στρογγυλέματα και εμετικούς λαϊκισμούς. Η κατάληψη είναι ευθέως παράνομη πράξη και ποινικό αδίκημα. Οι δημοκρατίες σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο συν-ορίζονται από την ύπαρξη κάποιων κριτηρίων, ανάμεσα στα οποία προέχουσα θέση κατέχει η αρχή του κράτους δικαίου και η αρχή της νομιμότητας. Όταν στη δημοκρατία δεν γίνεται σεβαστή η πρωταρχία των κανόνων δικαίου η δημοκρατία καταντάει ζούγκλα, ισχύει το δίκιο του ισχυρότερου. Αλίμονο, αν σε νέους ανθρώπους δεν διδάσκουμε το αυτονόητο. Αν δεν διδάξουμε στα νέα παιδιά ότι η αυτοδικία αναιρεί τη δημοκρατία. Ο Σωκράτης προτίμησε το δηλητήριο και το θάνατο πειθαρχώντας σε έναν άδικο νόμο και σε μια άδικη απόφαση, διδάσκοντάς μας ότι σε μια συντεταγμένη πολιτεία οι νόμοι, έστω και άδικοι, πρέπει να τηρούνται. Πολλώ δε μάλλον όταν ο εν λόγω νόμος που απαγορεύει τις καταλήψεις δημοσίων κτιρίων είναι πέρα για πέρα ολόσωστος και απόλυτα δίκαιος. Όταν όμως μια μειοψηφία ή έστω μια πλειοψηφία (όσο μεγάλη και αν είναι) αγνοεί το νόμο και τον παίρνει στα χέρια της, τότε η ζούγκλα είναι εδώ κ. Κάτση. Η πόλις εάλω. Και αλίμονο στους ασθενέστερους, που υποτίθεται ότι το κόμμα σας προστατεύει.

Μα πέρα από νομικούς χαρακτηρισμούς η κατάληψη είναι ένα άκρως αντιδημοκρατικό και ανήθικο (ναι, ανήθικο) μέσο πάλης.  Και είναι ανήθικο και αντιδημοκρατικό κ. Κάτση, γιατί το δικαίωμα στη μάθηση το έχουμε όλοι μας και εκείνοι που διαφωνούν και εκείνοι που συμφωνούν με το ισχύον εκπαιδευτικό σύστημα. Ναι, να το κάνουμε καλύτερο. Να αγωνιστούμε γι’ αυτό και ακριβώς για το λόγο αυτό στις δημοκρατίες  προστατεύεται  το δικαίωμα του πολίτη να διαμαρτύρεται, να αγωνίζεται, να διεκδικεί. Αυτή είναι η πεμπτουσία της δημοκρατίας. Όμως με ανοιχτό  και όχι κλειδαμπαρωμένο σχολειό.  Αν εσύ θέλεις να βελτιώσεις (κατά την άποψή σου) το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν έχεις κανένα δικαίωμα να μου στερήσεις το δικαίωμα να έχω άλλη άποψη και πρωτίστως να επιζητώ ανοιχτό σχολειό, γιατί το σχολειό δεν ανήκει ούτε στην μειοψηφία ούτε στην πλειοψηφία. Ανήκει σε όλους τους Έλληνες φορολογούμενους, που με τον οβολό τους το χρηματοδοτούν και κανένας δεν έχει το δικαίωμα να το κλείνει με το «έτσι θέλω». Γιατί υπάρχουν και φτωχά παιδιά που δεν μπορούν να κάνουν φροντιστήριο και η μόνη τους ελπίδα είναι το ανοιχτό σχολειό. Γι’ αυτό το κλείσιμό τους είναι ανήθικο κ. Κάτση. Σχολειά κλεισμένα και κατειλημμένα είναι νύχτα βαθυσκότεινη για κάθε κοινωνία. Τα σχολειά πρέπει να φεγγοβολούν νύχτα μέρα (έστω και με λάμπα πετρελαίου) κ. Κάτση, γιατί όπως καλά, υποθέτω, γνωρίζετε καμιά χαμένη μέρα μάθησης δεν μπορεί να αναπληρωθεί στο σύγχρονο άκρως ανταγωνιστικό κόσμο της γνώσης.

Με απασχολεί και κάτι ακόμα. Αν στα παιδιά των 15 και 16 χρόνων διδάσκουμε ότι μπορούν να παρανομούν,  έστω διεκδικώντας δίκαια αιτήματα, τότε καταστρέφουμε την ηθική βάση της κοινωνικής μας συνύπαρξης. Θέλετε ένα παράδειγμα; Η ανοχή της παρανομίας, ενδεχομένως και η παρόρμηση προς διάπραξή της,  οδήγησαν στο ελεεινό φαινόμενο, μαθητές γυμνασίου να μουντζώνουν υπερηφάνως, δημόσια και αδιάντροπα ανθρώπους μεγαλύτερους από την ηλικία τους…

Μια τελευταία σκέψη: διασύραμε την πανεπιστημιακή παιδεία με την άθλια πρακτική των καταλήψεων. Το κράτος αλλά και το πανεπιστήμιο ανέχθηκε, αν δεν υποδαύλισε, ένα φαινόμενο παγκοσμίως πρωτόγνωρο και μοναδικό. Αμιγώς ελληνικό.  Δεν υπάρχουν αλλού πανεπιστήμια στον κόσμο σ’ ανατολή και δύση; Πως, στην ευχή, εκεί δεν έχουν ΠΟΤΕ μα ΠΟΤΕ κατάληψη; Δεν είναι δημοκρατικές κοινωνίες εκείνες; Και τώρα, τώρα που η χώρα βρίσκεται στο γκρεμό, εμείς συνεχίζουμε «μοιραίοι κι’ άβουλοι» την ίδια τακτική;  Ευτελίζουμε και τη μέση εκπαίδευση και παροτρύνουμε ανήλικα παιδιά  στην παρανομία; Έχει μέλλον μια τέτοια κοινωνία;

ΥΓ. Λυπάμαι αλλά με καθηγητή και πολιτευτή που κάνει γραπτή δημόσια Δήλωση και βιάζει βάρβαρα την ελληνική γλώσσα, δεν μπορώ να είμαι καθόλου επιεικής μαζί του. Δεν μπορεί ο κύριος πολιτευτής και ταυτόχρονα καθηγητής σε μια Δήλωση 5 σειρών να κάνει τουλάχιστον τρία συντακτικά λάθη, εκβαρβαρίζοντας αλύπητα τη γλώσσα μας. Δεν μπορεί να δηλώνει «… καλό θα είναι να συνυπολογιστούν τα εξής προτού ασκηθεί μικροπολιτική και οφέλη πολιτικά από μια τέτοια απόφαση». Και παρακάτω: «δεν υπήρχε μαζικότητα και συλλογικότητα από την πλειοψηφία των μαθητών» και για να μας εξαποστείλει κανονικά: «Στην προσπάθειά μου να συμβάλλω κατά το δυνατόν στον τρόπο διεκδίκησης των δίκαιων αιτημάτων των νεολαιών συμπολιτών μου»!!!  Απίστευτο. Χαιρετίσματα λοιπόν από  … «τις νεολαίες συμπολίτες σου» κ. πολιτευτά και ταυτοχρόνως κ. καθηγητά.  Καλή νύχτα…..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου